Onze inspanningen voor een duurzaam festival

Dit jaar maakt het BGF je bewuster over je invloed op het milieu. Ons doel is niet alleen om je te laten nadenken over spellen en hun impact op het milieu (is de productie van spellen ecologisch verantwoord? Hoe kunnen spellen verantwoordelijk gedrag stimuleren? Enzovoort) maar ook om tijdens het festival onze ecologische voetafdruk bewust klein te houden, en om onze bezoekers aan te sporen om hierbij meer betrokken te zijn…

De acties van het BGF…

 

Het BGF spant zich al geruime tijd in om zijn bezoekers te sensibiliseren voor hergebruik. Zo is er bijvoorbeeld onze Tweedehandsmarkt, die al van bij de eerste editie van het festival het doel heeft om milieuverantwoordelijk gedrag te promoten. Onze markt geeft tientallen tweedehands gezelschapsspellen die stof vergaren op onze planken een nieuwe kans. In totaal boden vorig jaar 46 personen meer dan 400 spellen te koop aan in een opslagruimte die speciaal door het BGF werd voorzien! Het festival wordt mee georganiseerd door Milieu Brussel om een duurzame ervaring te garanderen. Het gaat om kleine acties die zich opstapelen en hierdoor een gevoelige impact hebben op het milieu: het gebruik van biologisch afbreekbaar bestek, herbruikbare bekers, het gebruik van ‘droge’ toiletten, de sortering van afval, … 

 

Maar dit jaar gaat ons team nog een stapje verder. Met de creatie van onze companion app zal ons programma digitaal beschikbaar zijn op het internet, waardoor we minder papier hoeven te gebruiken op het festival. Papier dat we toch gebruiken, is gerecycleerd. Om ons gebruik van papier nog verder in te perken, hebben we ook onze spelotheek geautomatiseerd. Hierdoor kunnen we ook het transport reduceren (de XL-spellen zullen geleverd worden door een spelotheek die dichter bij het festival ligt dan de jaren voorheen). Voor de bezoekers wordt de toegang tot het park via het openbaar vervoer of de fiets aangespoord dankzij een nieuwe fietsenparking. Dit jaar beschikken we ook over organische prullenbakken en compostbakken, en sorteren we ook ons afval. 

 

Het BGF zal ook proberen om jullie bij dit alles te betrekken. Om te beginnen, willen we onze bezoekers sensibiliseren over deze uitdagingen. Tijdens het festival zullen er conferenties worden georganiseerd (bijvoorbeeld: “Hoe organiseer je een duurzaam evenement?”), er zullen vragenlijsten worden opgesteld voor zowel uitgevers als spelers, om iedereen bewust te maken over zijn of haar handelingen en impact op de planeet. Deze gedachtegang zet zich voort met behulp van het BGF Magazine, dat verschillende artikels verzamelt die het verband aankaarten tussen spellen en aandacht voor het milieu. Maar we zetten jullie ook aan tot actie! We moedigen tweedehandsverkoop aan op de stands van de aanwezige winkeliers en organiseren een repair café om het idee van hergebruik te promoten.

Voorbeeld van een van onze partners in cijfers: Dubuisson, een milieuvriendelijke brouwerij…

 

Sinds 1769 brouwt Dubuisson authentieke Belgische bieren op 100% natuurlijke wijze. Hun traditie, die als doel heeft om de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verminderen, hindert de voortdurende modernisatie en innovatie van de brouwerij niet. Met de introductie van een comité wil de brouwerij dankzij kleine veranderingen de ecologische overgang van het bedrijf versnellen (vorming die een vervuilend overmatig gebruik van onze mails moet helpen te vermijden, sorteren van ons afval, het gebruik van herbruikbare flessen, …). Maar er zijn ook grotere inspanningen: door de CO²-uitstoot nauwlettend te beheren kan het bedrijf de geleverde inspanningen in cijfers omzetten en een duidelijker pad naar de toekomst visualiseren.

 

Deze inspanningen zijn in eerste instantie specifiek aan de brouwerijen zelf. Om te beginnen wordt de energie die vrijkomt door de kook van de mout in de brouwzaal gerecupereerd om het gebouw te verwarmen. Dit resulteert in een reductie van de uitstoot van CO² van 64T/jaar waardoor de brouwerij 73% meer rendement heeft dan in 2013 met bovendien minder benzineverbruik. De technologie heeft er ook voor gezorgd dat de hoeveelheid mout die nodig is voor een brouwsel (inhoud van een biertank) met 5% is verminderd. In 2018 betekende dat een vermindering van 100T mout. Mout is zeer energie-intensief: 100T mout komt overeen met 64T/jaar CO².

 

Het gehele bedrijf streeft naar een verbetering van de kleine dagdagelijkse handelingen: verlichting met bewegingssensoren, uitsluitend gebruik van gerecycleerd papier op de werkplaats… en het doet ook grote investeringen. De installatie van zonnepanelen in 2012 neemt sindsdien 25% van het dagelijkse verbruik voor zijn rekening, of +/- 10% van het totale verbruik, wat neerkomt op 40T/jaar aan CO². Recent werd er een zuiveringsstation voor het hergebruik van water geïnstalleerd dat biogas genereert (en de energie hergebruikt in het proces). Dit verlaagt hun uitstoot van CO² met 270T/jaar. Enkele weken geleden installeerde het bedrijf een groen dak dat zeer nuttig bleek voor de isolatie van het gebouw.

 

In totaal reduceert de brouwerij zijn CO²-uitstoot met +/- 500T/jaar en bestudeert en implementeert het voortdurend andere projecten die dit cijfer nog verhogen…

Pin It on Pinterest

Share This